FATHER'S HELP R K NARAYAN
FATHER'S HELP
R K NARAYAN
SUMMARY
On a Monday morning, Swaminathan was unwilling to go to school. He pretended that he had a headache. While his affectionate mother I was lenient, his father was very strict.
So Swami took another tactics and pleaded he could not go to school so late and falsely accused his teacher Samuel of being a very angry man who would scold him severely if he was late in the class. His father seemed somewhat convinced. Swami had thought his father would see his point for avoiding school that day.
But unexpectedly his father wrote a letter apparently about Samuel and asked Swami to go to school and give the letter to the headmaster before entering his class. Swami began to feel really bad. He now began to think over the teacher again. His conscience pricked him that Samuel was not a bad man at all. He felt guilty as it was because of him that his father had written a long letter about Samuel. He felt much grieved for his teacher.
As Swami entered the school he planned to deliver the letter to the headmaster after সে the school hours. For, by then, he might have a chance to judge Samuel and see if the letter was justified. But Samuel was very nice to him. Neither did he scold Swami for coming late, nor was he angry with Swami even when he could not produce his homework. Moreover, he appreciated the attitude of Swami's father against absenting from school. All this made Swami forget his reservations about the teacher | and love him more than ever. Still, to be true to his father, Swami went to the headmaster's room after school hours. He found to his relief, that the headmaster had gone on leave for a week. his return, however, his father took the undelivered letter from his hand and tore it up, commenting that he knew Swami would not deliver the letter.
সারসংক্ষেপ
এক সোমবার সকালে স্বামীনাথনের স্কুলে যেতে ইচ্ছে করছিল না। সে ভান করল যে, তার মাথা ধরেছে। তার স্নেহময়ী মা উদার হলেও, তার বাবা ছিলেন খুব কড়া।
স্বামী তাই আর একটি কৌশল নিল। সে জানাল সে এত | দেরিতে স্কুলে যেতে পারবে না এবং তার শিক্ষক স্যামুয়েলের নামে মিথ্যে অভিযোগ করে বলল তিনি খুব রাগী মানুষ এবং দেরিতে গেলে ভয়ংকর বকবেন। বাবা তার কথাটি কিছুটা বিশ্বাস করলেন বলে মনে হল। স্বামী ভেবেছিল যে, তার বাবা স্কুলে না-যাওয়ার কারণটি বুঝতে পারবেন এবং সেদিনের মতো ছাড় দেবেন।
কিন্তু আপাতদৃষ্টিতে অপ্রত্যাশিতভাবে বাবা শিক্ষক
স্কুলে যেতে ও ক্লাসে ঢোকার আগে চিঠিটি প্রধানশিক্ষকের হাতে দিতে বললেন। স্বামীর এবার সত্যিই খারাপ লাগছিল। শিক্ষক সম্বন্ধে আবার ভাবতে লাগল। তার বিবেক বলল, শিক্ষক স্যামুয়েল আদৌ খারাপ মানুষ নন। নিজেকে অপরাধী বলে মনে হল, কারণ তার কারণেই বাবা শিক্ষক স্যামুয়েলের বিষয়ে একটি দীর্ঘ চিঠি লিখেছেন। সে তার শিক্ষকের জন্য খুবই দুঃখ বোধ করল। স্বামী স্কুলে ঢোকার সময় ঠিক করল যে, প্রধানশিক্ষককে চিঠিটি স্কুল শেষ হলে দেবে। কারণ তাহলে সে ইতিমধ্যে স্যামুয়েলকে বিচার করে দেখার একটি সুযোগ পাবে যে, চিঠিটি দেওয়া যুক্তিযুক্ত হবে কি না। কিন্তু শিক্ষক স্যামুয়েল তার সঙ্গে সুন্দর আচরণ করলেন। দেরিতে আসার জন্য তিনি তাকে বকলেন না, এমনকি সে যখন বাড়ির-কাজ দিতে পারল না তখনও তাকে বকলেন না। তদুপরি, তিনি স্কুলে অনুপস্থিত থাকার বিরুদ্ধে তার বাবার মতকে প্রশংসাও করলেন। এইসব ঘটনার ফলে স্বামী তার শিক্ষকের সম্বন্ধে তার পূর্বধারণা ভুলে গেল, এবং তাঁকে আরও বেশি ভালোবাসতে লাগল। তথাপি, বাবার সঙ্গে সত্যাচরণ করার জন্য সে স্কুল-শেষে প্রধানশিক্ষক মহাশয়ের ঘরে গেল। সে | শুনে স্বস্তি পেল যে, তিনি এক সপ্তাহের ছুটি নিয়েছেন। অবশ্য, বাড়ি ফেরার পর বাবা তার কাছ থেকে না-দেওয়া | চিঠিটি কেড়ে নিয়ে ছিঁড়ে ফেললেন, সঙ্গে মন্তব্য করলেন যে, তিনি জানতেন স্বামী চিঠিটি দেবে না।
FATHER'S HELP
Comprehension Exercises
Choose the correct alternative to complete the following sentences :
a. With a shudder Swami realized that it was
(i)Friday
ii) Thursday
iii Wednesday
iv Monday
iv
Monday
b. When Swami ought to have been in the school prayer hall, he was lying on the
(i )bench
(ii) table
(iii) bed
(iv) desk
i) bench
C. According to Swami, Samuel is especially angry with who are
i absent
ii) late
iii inattentive
(ii)
late
2. write a letter to the Editor of a newspaper about the problems faced by commuters due to reckless driving of public vehicles .
Ans:
The editor
The Statesman
4, Chowringhee Square
Kolkata - 700001
Sub: Reckless driving of public vehicles Sir,
It is high time for the drastic steps to be taken to stop reckless driving of public vehicles. The speed with which vehicles are now driven is a positive threat to commuters as well as pedestrians. Narrow roads, irregular service, jam-packed passengers cause untold sufferings to commuters. That apart, just for more profits leads the staff of vehicles to frequent halt, late running and lastly, to reckless driving without caring for tensions and accidents. Traffic rules go unheeded and incidents of these kinds occur almost daily.
In this condition, I appeal to the authorities concerned to put an immediate stop to rash driving of public vehicles and thereby relieve the commuters' woes.
Thanking you, yours faithfully
Abbasuddin Molla
1/A, Till Para Road
Howrah - 711333
Nov. 03, 2019
3. Broad questions and answers:
1.. What step did Swami's father take to help him? How would it help Swami?
Ans:
To help Swami, his father composed a long letter to the headmaster about Samuel's treatment with the students and said Swami to give it to the headmaster and then to go to his class.
It was, perhaps, his idea that the headmaster would read the letter andadvise Samuel not to be so rude to the students. This would help attend Samuel's classes without fear in future..
(স্বামীকে সাহায্য করার জন্য তার বাবা প্রধানশিক্ষকের উদ্দেশে একটি দীর্ঘ চিঠি লিখেছিলেন এবং স্বামীকে চিঠিটি। প্রধানশিক্ষককে দিয়ে তারপর তার ক্লাসে যেতে বলেছিলেন। তিনি সম্ভবত ভেবেছিলেন যে, প্রধানশিক্ষক চিঠিটি
পড়বেন ও স্যামুয়েলকে ছাত্রদের প্রতি দুর্ব্যবহার না করার জন্য উপদেশ দেবেন। এর ফলে স্বামী ভবিষ্যতে নির্ভয়ে স্যামুয়েল-এর ক্লাসে যেতে পারবে।)
2 . "But father's behaviour took an unexpected turn." -What was the turn? To whom was it unexpected? Why? ("বাবার আচরণ একটি অপ্রত্যাশিত বাক নিল।" কী বাঁক ? কার কাছে তা অপ্রত্যাশিত ছিল ? কেন ?)
The turn was that Swami's father suddenly proposed to send a letter with his son to the headmaster, and handed it to him headm aster before going to his class.
His father's sudden proposal seemed unexpected to Swami. The boy thought that he had been able to make his father feel why his son should avoid school for that day and therefore not ask him to go to school so late.
(পরিবর্তনটি হল এই যে, স্বামীর বাবা হঠাৎ প্রস্তাব করলেন তিনি প্রধানশিক্ষককে একটি চিঠি লিখে সেটি স্বামীর হাত দিয়ে পাঠাবেন। স্বামী সেটি প্রধানশিক্ষককে দিয়ে তারপর ক্লাসে ঢুকবে। তার বাবার হঠাৎ প্রস্তাবটি স্বামীর কাছে অপ্রত্যাশিত ছিল। ছেলেটি ভেবেছিল সে তার বাবাকে বোঝাতে পেরেছে সেইদিনের জন্য তাঁর স্কুলে যাওয়া উচিৎ হবে না এবং বাবাও নিশ্চয় তাকে এত দেরিতে স্কুলে যেতে বলবেন না ।) 7.
3..Describe how did Swami feel as he went to school with the letter? (চিঠিটি নিয়ে স্কুলে যেতে যেতে স্বামীর কী অনুভূতি হচ্ছিল তা বর্ণনা করো ।)
Ans : As Swami went to school with the letter, he felt himself to be the worst boy on earth. His conscience was biting him that he had not described Samuel accurately before his father. All that he said was mostly false and fabricated (চিঠিটি হাতে নিয়ে স্কুলে যেতে যেতে স্বামীর নিজেকে পৃথিবীর সবচেয়ে খারাপ ছেলে বলে মনে হচ্ছিল। তার বিবেক তাকে দংশন করছিল যে সে বাবার কাছে স্যামুয়েলের সঠিক বর্ণনা দেয়নি। সে যা বলেছিল তার অধিকাংশই মিথ্যা ও কল্পনাপ্রসূত )
4.. "Swami stopped on the roadside to make up his mind about Samuel." -What did Swami make up his mind about Samuel ? ("স্বামী রাস্তার পাশে থেমে স্যামুয়েলের মানসিকতা সম্পর্কে ভাবতে থাকল।” -স্যামুয়েল সম্পর্কে স্বামী কীরূপ মনস্থির করল ?)
Stopping on the roadside Swami thought about Samuel once again. He realised that Samuel was not a bad man after all, and as a person he was much more friendly than other teachers. He also felt that Samuel had a special liking for him. His attitude changed considerably and he had a guilty feeling for what he said about him to his father.
(রাস্তার ধারে দাঁড়িয়ে স্বামী আরও একবার স্যামুয়েল সম্পর্কে ভেবে দেখল। তার উপলব্ধি হল স্যামুয়েল মোটেই খারাপ মানুষ নন, এবং ব্যক্তি হিসেবে তিনি অন্যান্য শিক্ষকদের চেয়ে অনেক বেশি বন্ধুভাবাপন্ন। সে আরও অনুভব করল যে, স্যামুয়েল তাকে বিশেষ পছন্দও করেন। তার মনোভাব যথেষ্ট পরিবর্তিত হয়ে গেল, আর তার বাবাকে স্যামুয়েল সম্পর্কে যেসব কথা বলেছে তা ভেবে তার অপরাধবোধ হতে লাগল )
5. How did Swami find Samuel when he came to school? (স্কুলে এসে স্যামুয়েলকে স্বামী কীরূপে দেখল ?)
Ans:
When Swami stood at the door of the classroom, Samuel was teaching arithmetic. He looked up at Swami. He only said that Swami was half an hour late, but did not scold him. When he learnt Swami had a headache, he simply said he should not have come then. He also appreciated his father's view about attending school. Even when Swami said he could not do his homework, tSamuel was not angry. In all, Swami found Samuel to be very gentle that day.